Sergiusz Moroz

Visual overview & notes

Digital business card APP

Design i animacja stworzone przeze mnie, ze wsparciem TeddyGraphics.
Unicorn projekt. Celem było wymyślenie aplikacji, a następnie zaprojektowanie i zaanimowanie flow.

Ekran DCC

Otrzymałem zadanie stworzenia ekranu DCC dla istniejącej aplikacji obsługującej płatności zaprojektowanej przez TeddyGraphics (firma, gdzie w tym czasie pracowałem).

DCC (Dynamic Currency Conversion) – to funkcja, która pozwala klientom płacącym kartą za granicą wybrać, czy chcą dokonać płatności w lokalnej walucie kraju czy w walucie swojej karty.
Według firm płatniczych to daje klientom kontrolę nad wyborem waluty i kosztami transakcji. Według mnie to sposób na dorabianiu hajsu na niczym. Tak wygląda ekran firmy PeP (Polskie ePłatności) według zaakceptowanego wzoru przez Mastercard:

Ekran DCC

Jak się pojawi taki ekran podczas płatności, musisz dokonać kilku rzeczy:

  1. Skumać, że transakcja nie poszła i spojrzeć ponownie na terminal;
  2. Przeanalizować. Słabym punktem tu jest sformatowany tekst: mała interlinia, wyrównanie do środka, za dużo tekstu, ciężko porównać teksty między sobą. Ale największym problemem jest to, że nie ma porównania kwot do zapłaty. Musisz wybrać między Unknown a kwotą, która została już przeliczona przez firmę płatniczą. Aby dowiedzieć się, jaką dokładnie kwotę zapłacisz, wybierając lokalną walutę, konieczne jest wejście do swojego banku i przeliczenie tej kwoty przy użyciu kursu walut. I to wszystko dzieje się podczas płacenia kartą w sklepie, gdzie często dodatkowo trzeba stać w kolejce. Czy dużo osób będzie w to się bawić?
  3. Dokonać wyboru. Zakładam, że na tym etapie większość wybiera losowo. Osobiście wybierałbym lokalną walutę, ponieważ mam wrażenie, że przez mój bank przewalutowanie będzie tańsze (i tutaj mam rację);

Moja konkluzja jest taka, że w rzeczywistości DCC polega na tym, że lokalna firma, przeliczając twoją kwotę, dolicza swoją prowizję, co ostatecznie wiąże się z dodatkowym kosztem dla ciebie. Więc to jest sposób na dodatkowy źródło przychodu, a klient na tym nic nie zyskuje. Jakie ma to dla mnie znaczenie, czy kwota się przeliczy wcześniej czy później?

Co można by było ulepszyć?

  1. Podawać kwotę przeliczenia z banku klienta, aby umożliwić porównanie kwot i świadomą decyzję. Oczywiście, jest to trudne do zrealizowania – trzeba podpiąć kursy walut wszystkich istniejących banków;
  2. Idealnie, w większości przypadków, automatycznie przeliczać według korzystniejszej stawki bez wyświetlania ekranu. Funkcja jest, ekranu brak.

Wydaje mi się, że w przyszłości DCC będą bardziej regulowane, a obecnie dla naszego klienta przygotowaliśmy taką wersję DCC.

Wersja zaproponowana przez nas Wersja według zaakceptowanego wzoru
Wersja po lewej zaproponowana przeze mnie. Wersja po prawej jest przygotowana według wzoru.

Największe zmiany:

  1. Zamiast okrągłych flag, zdecydowałem się na flagi w kształcie prostokąta. Koła, jako forma, przyciągają dużo uwagi, co w tym przypadku mogło by odciągać uwagę od przekazywanej informacji. Ponadto, prostokątne flagi ułatwiają wyrównanie tekstu do lewego marginesu.
  2. Tekst został poddany formatowaniu, co obejmuje podział na dwa zdania, zwiększenie odstępu między wierszami, odchudzenie czcionki oraz wyróżnienie głównej czynności. Dzięki takiemu ułożeniu obu tekstów, łatwiej jest porównywać je między sobą.
  3. Kwota zakupu została umieszczona bezpośrednio na przycisku.